Στο άρθρο αυτό θα αναλύσουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές όταν λύνουν ένα μαθηματικό πρόβλημα όπως το παρακάτω:
"Ένας βιβλιοπώλης αγόρασε 369 βιβλία Μαθηματικών. Αν αγόρασε 128 περισσότερα βιβλία Μαθηματικών από ότι Γλώσσας, να βρείτε πόσα βιβλία είναι τα βιβλία Γλώσσας".
Το πρόβλημα αυτό απευθύνεται σε μαθητές της Γ’ δημοτικού, όμως αν χρησιμοποιήσουμε μεγαλύτερους αριθμούς, μπορούμε να το διδάξουμε και σε μεγαλύτερες τάξεις. Ας εξετάσουμε μερικές από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές κατά την επίλυση του προβλήματος αυτού.

Η πρώτη δυσκολία είναι ότι οι μαθητές πρέπει να κατανοήσουν την κατάσταση που περιγράφεται στο πρόβλημα. Πρέπει να καταλάβουν ότι ο βιβλιοπώλης αγόρασε βιβλία Μαθηματικών και Γλώσσας και ότι τα βιβλία Μαθηματικών είναι περισσότερα από τα βιβλία Γλώσσας. Το συνηθισμένο λάθος εδώ είναι ότι τα παιδιά διαβάζουν τη λέξη «περισσότερα» και σχεδόν αυτόματα επιλέγουν την πράξη της πρόσθεσης. Αυτό όμως είναι λάθος.
Για να κατανοήσουν οι μαθητές μας καλύτερα την ιστορία που περιγράφεται στο μαθηματικό πρόβλημα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη μέθοδο του “bar modelling”.

Βλέπουμε λοιπόν, ότι αν και η λέξη «περισσότερα» αντιμετωπίζεται τις περισσότερες φορές ως λέξη κλειδί στην επίλυση ενός μαθηματικού προβλήματος, ωστόσο δεν είναι πάντα έτσι.
Μια λέξη κλειδί μπορεί να είναι παγίδα για τον μαθητή, αν δεν ερμηνευτεί σωστά. Για να αποφευχθούν οι παγίδες των λέξεων κλειδιών, είναι σημαντικό να παροτρύνουμε τους μαθητές να ακολουθούν τα εξής βήματα:
- Να διαβάζουν προσεκτικά την εκφώνηση του προβλήματος, μια ή δυο φορές.
- Να κατασκευάζουν το κατάλληλο μαθηματικό μοντέλο του προβλήματος. Όπως είναι γνωστό, μια εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις! Άρα, κατά τη διαδικασία κατασκευής του μαθηματικού μοντέλου, ο μαθητής κατανοεί ακριβώς την ιστορία του προβλήματος και η σωστή μαθηματική πράξη αποκαλύπτεται σχεδόν αυτόματα!